Ljudbio VII, 2021

Slottsbiografen, söndag 5 december 2021

 

Arrangör: Musikföreningen Klang Konst.

2021 års upplaga av Ljudbio bjuder på 10 elektroakustiska tonsättare från Uppsala och flera andra världsdelar. Dessa stycken är skrivna för 4 högtalare och spelas upp i den perfekta ljudbiomiljön Slottsbiografen. Tonsättarna inkluderar Elainie Lillois (USA), Isaac Baggaley (GBR), Zuriñe F. Gerenabarrena (Baskien) och Pär Johansson (Stockholm).

Med stöd från Uppsala kommuns kulturnämnd.

Kl 18.00–20.30.

Fritt inträde.

 

Program

Paus

 
 

Pete Stollery

Rewind (2019)

Pete Stollery studied composition with Jonty Harrison at the University of Birmingham, where he was one of the first members of BEAST (Birmingham ElectroAcoustic Sound Theatre) in the early 1980s. He composes music for concert hall performance, particularly acousmatic music and more recently has created work for outside the concert hall, including sound installations and internet projects.

He is Professor of Composition and Electroacoustic Music at the University of Aberdeen, Scotland, delivering courses on the creative applications of technology in music and music education to students, schoolchildren and the general public.

Rewind looks back over a 40-year association with the studios at the University of Birmingham, both as undergraduate/postgraduate student in the early days of BEAST through to undergraduate/postgraduate external examiner. A lot has changed, and some of it can be heard in this piece, including sounds/extracts of pieces made in the studios during this time.

Thanks for sounds to: Anonymous, Jonty Harrison, Jo Hyde, Andy Lewis, Adrian Moore, Alistair MacDonald, Nick Virgo, Rachel Williams. Rewind was commissioned by BEAST for BEAST FEaST 2019 and premiered in theDome Room, Bramhall Building, University of Birmingham on 2nd May 2019.

Oscar Hultén

Partiklar

Oscar Hultén är en Stockholmsbaserad tonsättare och utbildad arkitekt. Han studerade vid Gotlands Tonsättarskola och hade där en stor fascination av att skapa ljudmiljöer genom algoritmiska och slumpens möjligheter. Han söker efter tvärvetenskapliga arbetssätt där ljud, form och programmering kan samverka för att bli större än summan av sina delar.

Partiklar kan snarare ses som en process än som ett färdigställt musikstycke. Baserat på ett tredimensionellt rum där ljudande partiklar får dansa kring varandra efter naturens rörelselagar är Partiklar ett vittnesmål av ett pågående skeende som egentligen aldrig börjar eller tar slut. Varje partikel attraheras av varje annan enligt Newtonsk fysik och hela systemets framtida tillstånd kan förutsägas med vetskap om dess nuvarande tillstånd. Så som vi själva, har varje del i helheten en egen karaktär och bidrar till ett fascinerande samspel.

Anna-Karin Brus

Fake Horses (2017)

Anna-Karin Brus är en bild- och ljudkonstnär som utforskar vår perception. Detta kan ta sig olika uttryck men resultatet blir oftast någon form av collage. I bildkonsten använder hon till exempel foton som bidrar med en verklighetskänsla i målningarna och i ljudverken får fältinspelningar sätta scenen. Vi luras lätt av det verklighetstrogna, men om man granskar Brus konstverk närmare, så märker man att helheten består av många olika delar, som tillsammans skapar en berättelse, på ett liknande sätt som när vi sammanfogar vår egen uppfattning av verkligheten.

I det fyrakanaliga ljudkonstverket Fake Horses beter sig ljudet av hästar gradvis mer och mer ”overkligt”, de galopperar i rytmer och befinner sig alldeles för många på samma punkt. Lite som René Magrittes Cesi n’est pas une pipe fast med ljud.

Elainie Lillios

Listening Beyond... (2007)

Acclaimed as one of the “contemporary masters of the medium” by MIT Press’s Computer Music Journal, Elainie Lillios creates works that reflect her fascination with listening, sound, space, time, immersion, and anecdote. Her compositions include stereo, multi-channel, and Ambisonic fixed media works, instrument(s) with live electronics, collaborative experimental audio/visual animations, and installations. Elainie serves as Director of Composition Activities for SPLICE www.splicemusic.org and as Professor of Creative Arts Excellence at Bowling Green State University in Ohio. www.elillios.com

Listening Beyond... explores the relationship of sound and silence, and their intersection in space while simultaneously merging my interests in Deep Listening and electroacoustics. This Ambisonic composition was commissioned by the Center for Computation and Technology at Louisiana State University and appears in stereo on Entre Espaces, available through Empreintes DIGITALes.”

Pär Johansson

Maskinernas hemliga liv

Pär Johansson (f. 1972) komponerar elektronmusik och arbetar som musikbibliotekarie. www.parjohansson.se

Thommy Wahlström

2021 invention for EA no.10 (2021)

 

Isaac Baggaley

Eight Dreams (2016)

Isaac Baggaley is a clerical worker, voyeur and composer based in Sheffield, UK. His composition work focuses on sound as a referent. He is currently researching new methods of approaching recorded sound from a photographic perspective at the University of Huddersfield.

In the preparation of Eight Dreams Isaac conducted a series of interviews in which eight participants were asked to recall in detail a recent or significant dream. These eight conversations were then cut up and edited to animate the spoken dreams. The only sounds heard in this piece come from the voices of the interviewees. Each voice, and all sound processed from that voice maintains a single position in the sonic field throughout the piece.

Michael Grunditz

Tisdagsdrömmar (2021)

Michael Grunditz bor i Uppsala och komponerar/producerar ambient/experimentell/post-klassisk musik. Musiken finns publicerad på SoundCloud och Spotify.

Man kan drömma, även på tisdagar. Tisdagsdrömmar är inspelad med elektroniskt bearbetade fältinspelningar, datorgenererat horn och akustiskt piano.

Girilal Baars

Cruel Mother (2020)

Girilal Baars är tonsättare, vokalist, musiker och ljudkonstnär baserad i Uppsala. Han komponerar och framför musik som ofta utgår från hans erfarenheter av vokala folkmusik traditioner och nutida konstmusik. Noderna i hans skapande spänner från strikt notation till fri improvisation, rent akustisk till elektronisk musik och från traditionell sång till specialiserade röst tekniker. www.girilal.org

Cruel Mother är en 4-kanals version av ursprungligen binaural realisation av en gammal ballad om en kvinna som av sociala omständigheter tvingas till abort. Hon hemsöks av tvillingsönernas spöken som förklarar att hon får ingen nåd i himmelen. En moralisk standard som idag kan te sig främmande för många i norra Europa, men som ännu är vanligt förekommande annorstädes. Samtidigt förmedlar sången med kraft alla de drabbades sorg.

Zuriñe F. Gerenabarrena

Flaxa

Born in the Basque Country, Gerenabarrena is a versatile composer, has written pieces for orchestra, chamber ensembles, theater, dance, animation, sound installations and multidisciplinary projects. She has been invited to several international forums and also worked as a resident artist. Highlight the importance of the use of electronic media, capturing the soundscape or its use as tools to deepen the possibilities of transformation in their instrumental and vocal work. Professor of Counterpoint and Harmony at MUSIKENE (Higher Conservatory of Music, Basque Country.) www.zfgerenabarrena.com