Ljudbio VIII, 2022

Slottsbiografen, söndag 4 december 2022

 

Arrangör: Musikföreningen Klang Konst.

INTERNATIONELL ELEKTROAKUSTISK FESTIVAL

GARANTERAD QUADROFONI

Med stöd från Uppsala kommuns kulturnämnd.

Kl 18.00–20.00.

Fritt inträde.

 

Program

Paus

 
 

Beneath the Forest Floor (1992)

by Hildegard Westerkamp

Beneath the Forest Floor is composed from sounds recorded in old-growth forests on British Columbia’s west-coast. It moves us through the visible forest, into its shadow world, its spirit; into that which effects our body, heart and mind when we experience forest.

Hildegard Westerkamp was born in Osnabrück, Germany in 1946, emigrated to Canada in 1968, and since then has lived on the ancestral lands of the Coast Salish peoples – the Squamish Tsleil-Waututh and Musqueam Nations. After completing her music studies at the University of British Columbia in the early seventies she joined the World Soundscape Project under the direction of R. Murray Schafer at Simon Fraser University (SFU). Vancouver Co-operative Radio – founded during the same time – provided an invaluable opportunity to learn much about broadcasting, and ultimately enabled her to produce and host her weekly program Soundwalking in 1978/79.

https://hildegardwesterkamp.ca

Just Too Many Words (200I)

by Lidia Zielińska

Just Too Many Words was born from the excess of words in the TV news and comments. How and to such extent it is worth anaesthetising yourself to keep away from the streams of words and at the same time not to miss anything important from the current moment?

In this piece there is no place for a silence – from the ‘ideological’ (subject of the piece) but also technical reasons. The only moments of silence show that silence is also dirty, seems to be a second-hand product, which discloses an information noise pollution of each piece of environment.

Lidia Zielińska – Polish composer, professor of composition and director of the Electroacoustic Music Studio at the Academy of Music in Poznan; numerous awards for orchestral music, multimedia, electroacoustic works; books, articles, papers, guest lectures (topics: sound and music, acoustic ecology, Polish experimental music; traditional Japan music), summer courses, workshops in Europe, both Americas, China, Japan, New Zealand.

http://lidiazielinska.wordpress.com

Ilskan som lyfter stenen (2001)

av Johannes Bergmark

Den här låten använder bara dokumentärt ljudmaterial men är inte i sig dokumentär. Den är ett känslouttryck. Efter polisens övergrepp på yttrandefrihet och demokratiska och mänskliga rättigheter, som inte bara var i form av lagbrott, batonger och mordförsök, utan lika mycket i form av total kontroll över pressen och därmed pöbeln omedelbart efter de kravaller de framprovocerat, kokade ilskan inte bara i mig utan i hela den kritiska rörelse som försökte komma till uttryck under EU-byråkraternas och George Uschs möte juni 2001.

Den ”allmänna meningen” upplevdes vara att all stenkastning som utfördes av demonstranter var oberättigad, däremot polisens dödliga skott fullt förståeliga. De som varit där och försökte berätta om sina upplevelser blev inte trodda. Det som står i tidningen är ju sant. Demonstranterna var terrorister. Vad de egentligen ville eller gjorde, och hur det kom sig att de gjorde det, kom inte fram så länge rubrikerna var stora. Först när ingen bryr sig längre, börjar sanningen komma fram. Verkligheten kring Göteborgskravallerna är en av de största demokratiskandalerna som inträffat i detta land, och det kommer att bli ihågkommet som ett av den självgoda svenska statens och socialdemokratins tydligaste svek mot den demokrati de gärna skryter med.

Ilskan som lyfter stenen är ett försvar för den berättigade ilskan och en påminnelse om att vi inte ska slå oss till ro med våra relativt bekväma positioner i detta falska samhälle.

Johannes Bergmark är tonsättare och musiker verksam på EMS och Fylkingen och med ett världsomspännande turnéliv.

The Doggerland Variations (2021)

av Pär Johansson

Pär Johansson (f 1972) komponerar elektronmusik och arbetar som musikbibliotekarie.

http://www.parjohansson.se

Trioxia (2022)

av Girilal Baars

Trioxia är ett stycke som ljudlägger förändringarna i rymden nära jorden från uppskjutningen av Sputnik i oktober 1957 till slutet av 2020. Alla omloppsbanor är faktiska och en relativt stor del av ljuden kommer från historiska inspelningar av diverse satelliter och uppskjutningar. Dessa kompletteras av nyinspelade analoga ljudkällor som skapats för detta stycke. Närmare 8000 olika ljud har fatt bidra med sin närvaro för att gestalta dessa 63 år av rymdhistoria. Stort tack till Petrus Hyvönen, Rolf Staflin och Justin Pearson for allt digitalt, idémässigt och medmänskligt stöd.

Girilal Baars är tonsättare, vokalist, musiker och ljudkonstnär baserad i Uppsala. Han komponerar och framför musik som ofta utgår från hans erfarenheter av vokala folkmusiktraditioner och nutida konstmusik. Noderna i hans skapande spänner från strikt notation till fri, improvisation, rent akustisk till elektronisk musik och från traditionell sång till specialiserade rösttekniker.

http://www.girilal.org

My Festering Synapses

by Julian Green

For this piece the main influence came from Denis Smalley and his piece Pentes written for fixed media in 1974. The characteristics of each sound object, followed by abrupt and explosive gestures seemed to captivate me and mold my philosophy in which electroacoustic music should behave and develop over time. My Festering Synapses attempts to achieve a behavior similar to Smalley’s Pentes, but carries the weight of everything else that has been guiding me.

All the sounds present in this piece have been sourced from an acoustic sound source and then manipulated digitally. Some of these sounds have been produced from my voice alone but others have been sonically snapshotted from my immediate surroundings as I composed this piece.

Based in the US., Julian Green has participated in the Hypercube Ensemble “Cubelab” workshop and has pieces such as “Sound Waits”, “Cherish the Space” (performed online during Covid), “My Festering Synapses”, “An Indeterminate Schism” (at BGSU campus), “We Don’t Unknow” and “Sonic Apparitions” (International performance in Duino, Italy) performed and recorded. Influences from famous composers such as: Denis Smalley, Michel Chion, Trevor Wishart, Hildegard Westerkamp, Bernard Parmegiani, Elainie Lillios, Tom Lopez, etc. has guided his compositional creative outlook and propelled me to the opportunity of growth and success as a composer.

2022 invention for EA no. 14 / Skillnader

av Thommy Wahlström

Skillnader mellan samverkande strukturer. Från den lilla skogsvägen vek vi av in på en ännu mindre väg, i det närmaste en stig. Ljudet hördes innan vi var framme. Ljudet av ca tio bisamhällen. Aktiviteten var minst sagt aktiv. Inkommande och utflygande och stationära, inne i kuporna. De olika samverkande ljudande strukturerna fångade mitt intresse. I det här stycket har jag velat fästa uppmärksamheten på skillnaden mellan olika typer av ljudande grenverk. För att ge några exempel nämner jag de intellektuellt och intuitivt organiserade. Samt de strukturer som jag låtit samverka utan att utöver det ljudande egentligen kunna överblicka deras djup.

Tonsättare och musiker bosatt i Uppsala. Tonsättare inom nutida akustisk och elektronisk musik och musiker inom folkmusik och improviserad musik. Utbildad på Gotlands tonsättarskola och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

http://www.thommywahlstrom.se